Ledige stillingerNyhetsbrevNyhetsstudioTips oss
Abonner
Ledige stillingerNyhetsbrevNyhetsstudioTips oss
Nyheter
TelekomSikkerhetDigitalisering og offentlig ITIT-BransjenKunstig intelligensJuss og samfunn
Meninger
DebattKommentar
Tjenester
TUDigieBladTekjobbKonferanser
Info og kontakt
Om ossBedriftsabonnementAnnonseinfoTa kontaktKundeserviceDebatt retningslinjer
Tips oss
Abonner
Min konto
Nyhetsbrev
Kundeservice
20:39:54Nyhetsstudio
SisteMest lest
19. juli 2024, 12:07NTB

Trafikken i Norge kan bli påvirket av flytrøbbel i mange land

Flytrafikken til og fra Norge kan bli berørt av dataproblemer i flere land, melder Avinor. Men driften går stort sett som normalt på norske flyplasser.

Dataproblemer rammet flytrafikken i flere land fredag. Problemene skyldes en mislykket programvareoppdatering fra selskapet Crowdstrike. Avinor benytter ikke sikkerhetsleverandørens tjenester og er ikke rammet, opplyser de i en pressemelding.

Flyselskapet SAS meldte til NTB om problemer med sine bookingsystemer som følge av dataproblemene tidligere i dag.

Opplever forsinkelser

Flyselskapet Norwegian sier de ikke bruker programvaren som har forårsaket problemene, men at de opplever forsinkelser.

– Per nå er det forsinkelser og innstillinger som følge av at flyplassene i Berlin og Amsterdam er midlertidig stengt, forteller pressekontakt Eivind Hammer Myhre i Norwegian til NTB.

Avinor har mottatt meldinger om at flere flyplasser opplever betydelige problemer i forbindelse med dataproblemene. Blant annet er Göteborg Landvetter (GOT) og Amsterdam Schiphol (AMS) rammet.

Kan bli kansellert

– Det betyr at reisende fra noen land til Norge kan bli forsinket, og at fly til Norge, og Oslo lufthavn spesielt, kan bli kansellert. Dette er informasjon flyselskapene vil ha oversikt over, skriver Avinor.

Reisende fra norske flyplasser kan inntil videre møte som normalt. Flyselskapene vil melde fra til sine passasjerer direkte, dersom det blir endringer.

Forbrukerrådet minner om at forsinkelser og innstillinger, også på grunn av datatrøbbel, gir passasjerer rett til å bli ombooket til ny flyging så fort som mulig.

Kan kreve dekning av hotell og mat

– Folk må likevel være bevisste på at denne typen feil vil kunne føre til følgeforsinkelser, sier juridisk seniorrådgiver Thomas Iversen i Forbrukerrådet.

Ved forsinkelser over tre timer vil folk ha rett på gratis mat og drikke, samt hotellovernatting dersom det blir nødvendig. Dersom du må dekke dette selv, har du rett på utleggene dine refundert.

Siden hendelsen er av en ekstraordinær karakter, vil du ikke ha rett på erstatning etter standardiserte satser.

Ansvarlig redaktør:
Kristina Fritsvold Nilsen
Nyhetsredaktør:
Tor M. Nondal
All journalistikk er basert på Vær varsom-plakaten og Redaktørplakaten
Bruk av kunstig intelligens i TU Media
Tips redaksjonen:
tips@digi.no
Annonsere:
Informasjon og priser
Abonnere:
Digi Ekstra
Kontakt oss:
Kontaktinformasjon
RSS:
RSS-feed forside
Nyhetsbrev:
Meld deg på vårt nyhetsbrev
Besøksadresse:
Teknisk Ukeblad Media AS
Grensen 3, 0159 Oslo
Postadresse:
Teknisk Ukeblad Media AS
Postboks 380 Sentrum, 0102 Oslo
Fakturaadresse:
Teknisk Ukeblad Media AS
Postboks 380 Sentrum, 0102 Oslo
Org.nr. 919 646 683
Telefon:
23 19 93 00
© 1996–2025 Teknisk Ukeblad Media AS

Digi.no-redaksjonen:

Journalist:
Heidi Sævold
Direkte telefon: +47 404 90 006
Journalist:
Marianne Gjessing
Direkte telefon: +47 900 66 151
Journalist:
Martin Braathen Røise
Direkte telefon: +47 924 95 943
Journalist:
Marius Jørgenrud
Direkte telefon: +47 908 58 819
Journalist:
Per Helge Seglsten
Direkte telefon: +47 907 99 074
Journalist:
Oskar Hope-Paulsrud
Direkte telefon: +47 902 66 958