15:24 - Redaksjonen

Telia skrur opp kapasiteten under VM

Natt til tirsdag venter en ny VM-kamp for Norge, denne gang mot Senegal. For å være best mulig forberedt på økt bruk av mobilnettet under fotball-VM har Telia vurdert 200 arrangementssteder over hele landet, inkludert 35 i Oslo. Så langt har Telias mobilnett klart seg svært bra, skriver selskapet i en pressemelding.

– Vi har gjort en del tiltak for å håndtere høy trafikk i mobilnettet. Vi har økt kapasiteten flere steder, justert innstillinger på basestasjoner og lagt på nye radiobånd. Vi er trygge på at kundene vil fortsette å få en god opplevelse i vårt nett, også der det er samlet store mengder mennesker, sier Georg Svendsen, leder for infrastruktur i Telia Norge.

Erfaringene fra fotball-VM så langt ligner det Telia ser under festivaler. Datatrafikken er ikke bare høy, den endrer seg. Stadig flere vil dele opplevelsen mens den skjer.

– Under VM dukker det alltid opp uoffisielle samlingssteder. De er vanskeligere å fange opp på forhånd, men vi følger trafikken tett og justerer fortløpende. Målet er enkelt: Kunden skal merke minst mulig, uansett hvor de er. Vi går inn i VM med et robust nett og korte responstider hvis noe skulle skje, lover Svendsen. (hf)