Telenor advarer mot svindel i julehandelen
Vi er inne i årets travleste tid for netthandel. Black week-tilbudene florerer. Det gjør også svindelforsøkene.
– I de siste ukene før jul ser vi økt phishingaktivitet via e-post og SMS og en økning i antall falske nettbutikker. Falske tilbud, falske hentemeldinger og falske betalingsoppfordringer er gjengangere, sier Thorbjørn Busch, leder for Fraud, Crime & Abuse-teamet i Telenor.
Telenor blokkerte i tredje kvartal nesten 7 millioner utrygge nettsider og forsøk på digital kriminalitet hver eneste dag. Svindelaktiviteten mot nordmenn er høy, og det er ingen grunn til å tro det vil avta de neste ukene.
YouGov gjennomførte en landsrepresentativ spørreundersøkelse på vegne av Telenor i oktober. 6 av 10 spurte svarte at de er ekstra på vakt mot svindel og digital kriminalitet i perioden vi nå går inn i med Black Friday og julehandel.
– Jo, mer personalisert og målrettet et svindelforsøk er, jo vanskeligere vil det være å avsløre. Mange er nok på vakt når de mottar en direktemelding de ikke forventer via SMS eller e-post, men ikke alle er like kritiske til annonser eller nettsider de selv har søkt opp. Her er det lett å bli lurt. De kriminelle benytter seg gjerne av annonser i sosiale medier og søkeroptimaliserte treff i google for å spre sine svindelforsøk, sier Busch. (hf)