Ledige stillingerNyhetsbrevNyhetsstudioTips ossPodkast

Ledige stillingerNyhetsbrevNyhetsstudioTips ossPodkast
Abonner
05:46:27

Nyhetsstudio

SisteMest lest
17. apr. 2025, 18:09 - NTB

Dommer: Google har et ulovlig annonsemonopol

Google har opparbeidet og opprettholdt ulovlig monopolmakt innen digitalannonser, fastslår en amerikansk domstol i en kjennelse torsdag.

Den føderale domstolen i Virginia sier det vil bli satt i gang en prosess for å avgjøre hva slags tiltak selskapet må gjøre.

– Google har bevisst foretatt en rekke konkurransehemmende handlinger for å skaffe seg og beholde et monopol, sier dommer Leonie Brinkema i kjennelsen.

Kjennelsen åpner for at påtalemyndigheten kan be om at selskapet deles opp. Justisdepartementet har sagt at Google i det minste bør pålegges å selge Google Ad Manager, som inkludere annonseservere og annonsebørs.

Tidligere har en dommer i Washington berammet en rettssak i slutten av april basert på en begjæring fra justisdepartementet om å pålegge Google å selge nettleseren Chrome og innføre andre tiltak for å bryte Googles markedsmakt innen nettsøk.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonsørinnhold
Statens vegvesen
Her kobles BIM, dronedata og GIS tettere på veibyggingen
Tips oss

Ansvarlig redaktør

Kristina Fritsvold Nilsen

Nyhetsredaktør

Tor M. Nondal

  • RSS-feed forside
  • Facebook
  • Linkedin
  • Bsky
  • Nyhetsbrev
  • Vilkår og bruksbetingelser
  • KI-retningslinjer

All journalistikk er basert på Vær varsom-plakaten og Redaktørplakaten

© 1995-2026 Teknisk Ukeblad Media AS