17. juni 2025, 07:36 - Redaksjonen
Forsvaret i samarbeid med Telia og Ericsson
Det svenske forsvaret har inngått et samarbeid med Telia og Ericssons Northstar 5G innovasjonsprogram. Via tilgang til den nyeste 5G-teknologien skal Forsvaret teste nye løsninger med potensial til å øke Sveriges forsvarsmuligheter. Blant det som skal testes er prioritering av oppdragskritiske funksjoner og sikre forbindelser, posisjonering for kjøretøy, utstyr og personell.
Northstar kobler sammen et oppdragsspesifikt 5G-nettverk med Telias offentlige 5G-nett. Målet er å gi partnere tidlig tilgang til avanserte 5G-muligheter, basert på et rent 5G-nett (5G standalone). Partene ser Northstar som et naturlig område for testing av anvendelser som både er interessant for sivilsamfunnet og for Forsvaret.
Artikkelen fortsetter etter annonsen

annonsørinnhold


Her kobles BIM, dronedata og GIS tettere på veibyggingen