Ledige stillingerNyhetsbrevNyhetsstudioTips oss
Abonner
Ledige stillingerNyhetsbrevNyhetsstudioTips oss
Nyheter
TelekomSikkerhetDigitalisering og offentlig ITIT-BransjenKunstig intelligensJuss og samfunn
Meninger
DebattKommentar
Tjenester
TUDigieBladTekjobbKonferanser
Info og kontakt
Om ossBedriftsabonnementAnnonseinfoTa kontaktKundeserviceDebatt retningslinjer
Tips oss
Abonner
Min konto
Nyhetsbrev
Kundeservice
13:36:29Nyhetsstudio
SisteMest lest
23. des. 2024, 19:05NTB

66 prosent irriterer seg over mobilbruk i sosiale sammenhenger

En fersk undersøkelse fra Telenor viser at hele 66 prosent av nordmenn irriterer seg over at folk er på mobilen i sosiale sammenkomster.

Telefonbruken er en kilde til irritasjon for mange, viser undersøkelsen som er gjennomført av YouGov for Telenor.

– Det er en kjensgjerning at det kan være bra å ikke alltid være pålogget eller tilgjengelig, sier Rikke Klonteig Nielsen, leder for Mobil i privatmarkedet i Telenor Norge.

Telenor har gjennomført undersøkelsen for å finne ut hvordan skjerm- og mobilbruk påvirker folks hverdag.

– Legg mobilen til side

– Det er viktig å huske på hvilke signaler man sender til de andre i selskapet når du sitter på telefonen. Selv om det er en viktig mail eller melding som må besvares, kan de rundt deg føle seg oversett eller glemt. Legg mobilen til side, se de rundt deg og kos deg med familie og venner, sier Klonteig Nielsen.

Kvinner og eldre irriterer seg mest over mobilbruk i sosiale sammenkomster. Ironisk nok irriterer de yngre aldersgruppene seg nesten like mye, samtidig som det er de som bruker mobilen mest i sosiale settinger.

Telenor gir blant annet disse rådene for å redusere skjermtiden i juleselskapene:

Avtal at mobiltelefoner legges bort i bestemte tidsrom, som under middagen.

Legg mobilen i jakkelommen i gangen når du kommer til selskapet.

Om verten selv legger bort mobilen, kan dette inspirere gjestene til å gjøre det.

Ansvarlig redaktør:
Kristina Fritsvold Nilsen
Nyhetsredaktør:
Tor M. Nondal
All journalistikk er basert på Vær varsom-plakaten og Redaktørplakaten
Bruk av kunstig intelligens i TU Media
Tips redaksjonen:
tips@digi.no
Annonsere:
Informasjon og priser
Abonnere:
Digi Ekstra
Kontakt oss:
Kontaktinformasjon
RSS:
RSS-feed forside
Nyhetsbrev:
Meld deg på vårt nyhetsbrev
Besøksadresse:
Teknisk Ukeblad Media AS
Grensen 3, 0159 Oslo
Postadresse:
Teknisk Ukeblad Media AS
Postboks 380 Sentrum, 0102 Oslo
Fakturaadresse:
Teknisk Ukeblad Media AS
Postboks 380 Sentrum, 0102 Oslo
Org.nr. 919 646 683
Telefon:
23 19 93 00
© 1996–2025 Teknisk Ukeblad Media AS

Digi.no-redaksjonen:

Journalist:
Heidi Sævold
Direkte telefon: +47 404 90 006
Journalist:
Marianne Gjessing
Direkte telefon: +47 900 66 151
Journalist:
Martin Braathen Røise
Direkte telefon: +47 924 95 943
Journalist:
Marius Jørgenrud
Direkte telefon: +47 908 58 819
Journalist:
Per Helge Seglsten
Direkte telefon: +47 907 99 074
Journalist:
Oskar Hope-Paulsrud
Direkte telefon: +47 902 66 958