Ledige stillingerNyhetsbrevNyhetsstudioTips ossPodkast

Ledige stillingerNyhetsbrevNyhetsstudioTips ossPodkast
Abonner
09:43:09

Nyhetsstudio

SisteMest lest
08. juni 2026, 13:16 - NTB

Sårbarheter i kritisk infrastruktur i Oslo-regionen skal kartlegges

Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom) skal kartlegge sårbarheter i Oslo-regionens kritiske infrastruktur i tilfelle kriser.

– Vi er helt avhengige av at digitale tjenester fungerer, både i hverdagen og i krisesituasjoner. Derfor må vi vite hvor infrastrukturen er sårbar, og hva som må styrkes for å gjøre den mer robust, sier sikkerhetsdirektør Svein Scheie i Nkom i en pressemelding.

Arbeidet er en del av oppfølgingen av regjeringens nasjonale sikkerhetsplan for digital infrastruktur. Målet er å få en oversikt over de mest utsatte delene av infrastrukturen - og hvordan disse sårbarhetene kan reduseres.

Nkom viser til at hovedstaden og området rundt spiller en sentral rolle i landets digitale beredskap.

– Mange av de viktigste digitale forbindelsene i Norge går gjennom hovedstadsområdet. Hendelser kan derfor få konsekvenser langt utover Oslo-regionen. Det gjør det viktig å forstå hvor sårbarhetene finnes og hvordan de kan reduseres, sier Scheie.

Kartleggingen skal etter planen være ferdig i løpet av året. Funnene vil diktere eventuelle tiltak for å styrke den digitale beredskapen i Oslo-regionen.

– Tiltakene kan blant annet omfatte bedre sikring av fiberforbindelser, styrking av sårbare punkter i nettene og andre grep som gjør infrastrukturen mer robust, sier Scheie.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonsørinnhold
Statens vegvesen
Her kobles BIM, dronedata og GIS tettere på veibyggingen
Tips oss

Ansvarlig redaktør

Kristina Fritsvold Nilsen

Nyhetsredaktør

Tor M. Nondal

  • RSS-feed forside
  • Facebook
  • Linkedin
  • Bsky
  • Nyhetsbrev
  • Vilkår og bruksbetingelser
  • KI-retningslinjer

All journalistikk er basert på Vær varsom-plakaten og Redaktørplakaten

© 1995-2026 Teknisk Ukeblad Media AS