Ledige stillingerNyhetsbrevNyhetsstudioTips ossPodkast

Ledige stillingerNyhetsbrevNyhetsstudioTips ossPodkast
Abonner
01:27:22

Nyhetsstudio

SisteMest lest
15. apr. 2026, 07:34 - Redaksjonen

96 prosent har tilgang på 1 Gbit/s bredbånd

Tall fra Digdir, digitaliseringsdirektoratet, viser at andelen husstander som har tilbud om bredbånd med 1 gibabit per sekund kapasitet, har nådd 96 prosent. Det er en oppgang fra 95 prosent i 2023. Målet til regjeringen er at alle skal ha tilgang til bredbånd med høy hastighet, definert som 1 Gbit/s innen 2030.

På nettstedet til Digdir finner vi 14 nøkkelindikatorer fra strategien «Fremtidens digitale Norge». Her finner vi at Norges plassering på Digital Goverment Index er 5, ned fra fjerdeplass i 2023. Målet for 2030 er å være best. Vi finner også at 71 prosent av kommunene  har evaluert, forbedret eller fornyet sine styringssystemer for informasjonssikkerhet. Og at 60 prosent av bedriftene rapporterer et underdekket IKT-kompetansebehov. 44 prosent av statlige virksomheter benytter kunstig intelligens i sin oppgaveløsning. Her er målet for 2030 100 prosent. (hf)

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonsørinnhold
Statens vegvesen
Her kobles BIM, dronedata og GIS tettere på veibyggingen
Tips oss

Ansvarlig redaktør

Kristina Fritsvold Nilsen

Nyhetsredaktør

Tor M. Nondal

  • RSS-feed forside
  • Facebook
  • Linkedin
  • Bsky
  • Nyhetsbrev
  • Vilkår og bruksbetingelser
  • KI-retningslinjer

All journalistikk er basert på Vær varsom-plakaten og Redaktørplakaten

© 1995-2026 Teknisk Ukeblad Media AS