MOBIL

Et virvar av avtaler og plattformer

Kjempegode norske mobilnett kan paradoksalt nok føre til at du får en dårligere opplevelse i utlandet. Det kan bety at du som kunde må bli mer bevisst.

Obligatoriske selfier må til, men er du uheldig med din operatørs gjestingspartner, kan du måtte laste dem opp via wifi-nettet på hotellrommet.
Obligatoriske selfier må til, men er du uheldig med din operatørs gjestingspartner, kan du måtte laste dem opp via wifi-nettet på hotellrommet. Foto: Colourbox
Ida OftebroIda OftebroRedaktør for Digi.no og Inside Telecom
20. juni 2018 - 08:36

For noen uker siden var undertegnede i Dublin sammen med tre venninner. Alle fire med forskjellige Telia-abonnement. Alle fire opplevde det samme: Å ha mobiltelefoner som var nærmest ubrukelige. 3G-dekning eller ingen dekning, og umulig å foreta taleanrop. Det betyr ingen kart på mobilen, ingen Tripadvisor-oppslag, og trøbbel med å holde kontakt med jobb og familie hjemme.

Ida Oftebro er journalist i Inside Telecom.
Ida Oftebro er journalist i Inside Telecom.

Løsningen ble å bytte fra nettverket til operatøren 3 til Eircom, og surfe bekymringsløst på 4G resten av ferien. Ifølge Telia er Eircom selskapets hovedsamarbeidspartner, og 80 prosent av trafikken går via dem. Likevel opplevde vi å bli rutet tilbake til 3s ubrukelige nett hver gang vi satte på automatisk nettverksvalg igjen.

Det samme skjedde da jeg var i London en måned tidligere. Aldri har jeg opplevd å ha så elendig dekning i metropolen. Selv SMS hadde jeg ved flere anledninger problemer med å få sendt.

Dyrt for operatørene, populært blant brukerne

I «gamle dager», før standardiserte gjestingspriser, var det viktig å være bevisst på hvilken mobiloperatør du skulle bruke i utlandet. Skulle du til Storbritannia, kunne det være hundrelapper å spare på å sende SMS og tale via O2s nett i stedet for Vodafones.

Nå har vi vent oss til at telefonen velger nettverk automatisk og at dette går helt greit. Vår historie er kanskje beviset på at det ikke går helt greit alltid.

Årsakene er flere. Selv om du ikke betaler noe ekstra for å bruke datakvota i abonnementet ditt i utlandet lenger, er ikke gjestingsavgiften du betaler i utlandet kuttet tilsvarende. Hver gigabyte du bruker i utlandet koster mobiloperatøren din seks euro (57 kroner). Bruker du fem gigabyte i løpet av en måned, koster det altså operatøren din 285 kroner.

Vi bruker mye data i utlandet

Legg til at reiseglade nordmenn antagelig bruker atskillig mer data i utlandet enn det utenlandske turister bruker i Norge, så ser ikke regnestykket så pent ut for norske mobiloperatører.

Allerede neste år vil det se bedre ut. Da blir gigabyte-prisen 4,5 euro, før den faller gradvis mot 2,2 euro per gigabyte i 2022.

Det er denne skjevheten i kostnadsfordeling som gjør at mange norske mobiloperatører var raske til å legge på prisen i forkant av "Roam like home". Noen lavprisaktører, som nylanserte Happybytes, har valgt å lansere abonnement uten EU inkludert for å holde prisene nede.

De internasjonale gjestingsavtalene er et virvar av forskjellige strukturer. I noen land kan du velge mellom flere operatører, i andre land har kanskje operatøren din bare 4G-avtale med én operatør, men de forteller deg ikke hvilken. Og kanskje har de en interesse av å sende deg til den operatøren de har gunstigst avtale med, i stedet for den som gir deg den beste opplevelsen.

Tale over 4G kan gjøre at du sitter fast på 2G

En annen grunn til at du får en dårligere nettopplevelse, er at mens tale over 4G er utbredt i Norge, er det ikke det i andre EU-land. Din hjemmeoperatør kan derfor ønske å holde deg i 2G og 3G-nettet for å sikre at du kan motta samtaler uten problemer. Datahungrige turister fører også til en stor ekstrabelastning på mobilnettene i populære storbyer og turistdestinasjoner.

Vi har vært i kontakt med EU-kommisjonen, som i sin tid lanserte det populære tiltaket "Roam like home" har blitt. De henviser til nasjonale reguleringsmyndigheter som har ansvaret for å håndheve reguleringen. Ellers synes de å være mest opptatt av å kommunisere hvor populært "Roam like home" er. Og det er det jo.

Konklusjonen er i hvert fall at vi mobilkunder på kort sikt, fram til tale over 4G er mer utbredt og norske operatører har fått på plass avtaler med alle utenlandske operatører, må bli mer oppmerksomme på hva som står i øverste venstre hjørne av skjermen når vi reiser utenlands, og bytte nettverk manuelt hvis vi ikke er tilfreds med dekning eller tjeneste. Bare slik kan vi sikre en opplevelse som er tilnærmet lik den vi har hjemme.

Les mer: Ikke sikkert mobilen kan brukes som hjemme

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.