MOBIL

Bruke mobilen som hjemme, sa du? Vel, ikke helt

Det er mye som skal klaffe hvis du skal få samme sømløse 4G-opplevelse som du er vant til hjemmefra.

COLOURBOX13343346
COLOURBOX13343346 lev dolgachov
Ida OftebroIda OftebroRedaktør for Digi.no og Inside Telecom
20. juni 2018 - 08:36

Siden juni 2017 har norske mobilkunder kunnet ta med seg mobildatakvotene til utlandet og surfe fritt innenfor rammene av sitt norske abonnement. Det er svært populært.

Tall fra Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom) viser at nordmenn brukte 9,5 petabyte data i utlandet i 2017, en tredobling fra året før. Også bruken av tale øker når kostnaden ikke lenger er en faktor for kunden.

Men kan du ta med deg datakvota på tur, er du likevel ikke sikret samme dekning og nettverkskvalitet som hjemme. Det er heller ikke sikkert at din hjemmeoperatør har avtale med alle operatørene i det landet du skal til, eller at det mobilnettet som operatøren din automatisk velger for deg er det som best tilfredsstiller dine behov.

Fagsjef Kenneth Olsen i Nasjonal kommunikasjonsmyndighet sier etaten ikke har oversikt over hva slags dekning du tilbys i utlandet. <i>Bilde:  Håvard Fossen, Insidetelecom.no</i>
Fagsjef Kenneth Olsen i Nasjonal kommunikasjonsmyndighet sier etaten ikke har oversikt over hva slags dekning du tilbys i utlandet. Bilde:  Håvard Fossen, Insidetelecom.no

– I forbindelse med innføringen av "Roam Like at Home", undersøkte Berec i 2015 hvordan grossistmarkedet for internasjonal gjesting fungerer. Det kom da frem at det er vanlig at netteierne har avtaler med alle netteiere i et land, og at de styrer trafikken mot bestemte nett for å oppnå volum og volumrabatter, skriver fagsjef Kenneth Olsen i avdeling for konkurranse i Nkom i en epost til Inside Telecom.

 

Lite tale over 4G i utlandet

Nkom har i dag ingen oversikt over eventuelle bestemmelser om prefererte nett og hvilken type dekning norske tilbydere tilbyr ved internasjonal gjesting.

En annen faktor er at det ikke er sikkert at operatøren din har avtale om 4G-gjesting hos alle operatører i det landet du skal til. Vi nordmenn er bortskjemt med noen av verdens beste 4G-nett på hjemmebane, og mange av oss bruker også tale over 4G, uten at vi helt merker det selv.

Akkurat tale over 4G (volte) kan komplisere bildet ytterligere, sier fagsjef Olsen i Nkom.

– Det er verdt å merke seg at volte-gjesting ikke er særlig utbredt enda. For å begrense at telefonen må gå fra 4G til 2G/3G hver gang den gjøres en samtale, kan det derfor være at hjemmenettet ønsker å beholde kundens telefon på 2G/3G når den gjester.Dette for å gi en mer stabil kundeopplevelse, skriver Olsen.

En stabilt dårlig kundeopplevelse på data for å få god talekvalitet, altså.

Olsen understreker at 4G-gjesting også forutsetter at visse komponenter er på plass i begge nettene som skal utveksle trafikk.

Styrer kundene til det billigste nettet

Hva sier de forskjellige operatørene om gjesting og 4G?

Kommunikasjonssjef Anders Krokan i Telenor sier de fortsatt jobber med å få på plass de siste 4G-avtalene. <i>Bilde:  Håvard Fossen, Insidetelecom.no</i>
Kommunikasjonssjef Anders Krokan i Telenor sier de fortsatt jobber med å få på plass de siste 4G-avtalene. Bilde:  Håvard Fossen, Insidetelecom.no

– Telenor forhandler om gjestingsavtaler på konsernnivå for å få best mulig betingelser. Det forhandles bilateralt på forventet databruk. Avtalene er i utgangspunktet uavhengige av teknologi, sier kommunikasjonssjef Anders Krokan i Telenor, som legger til at det fortsatt er noen land der de ikke har 4G-avtaler, men at det er noe de jobber med kontinuerlig.

– Vi styrer kundene til det beste og rimeligste nettverket, sier Krokan, som ikke vil tallfeste hvor mye Telenor taper årlig på "Roam like home", utover at ordningen gir reduserte inntekter.

I likhet med Telenor, forhandler Telia sine gjestingsavtaler på konsernnivå. Seniorkommunikasjonsrådgiver Ellen Cecilie Scheen i Telia opplyser at selskapet har to 4G-partnere i alle europeiske land, med noen få unntak. Ett av de unntakene er Storbritannia.

Lite 4G i Storbritannia

Seniorkommunikasjonsrådgiver Ellen Cecilie Scheen i Telia sier selskapet bare har én 4G-partner i Storbritannia. Dermed kan det lønne seg å være påpasselig ved valg av nettverk. <i>Bilde:  Telia</i>
Seniorkommunikasjonsrådgiver Ellen Cecilie Scheen i Telia sier selskapet bare har én 4G-partner i Storbritannia. Dermed kan det lønne seg å være påpasselig ved valg av nettverk. Bilde:  Telia

– I Storbritannia har vi dessverre hatt 4G-avtale med kun én partner, men avtale med partner nummer to vil være på plass i løpet av veldig kort tid, sier Scheen.

Telia lar kundene selv styre hvilket nettverk de vil være i.

– Dersom kundene ikke velger nettverk manuelt, vil de automatisk få opp det nettet vi mener gir den beste kundeopplevelsen hva gjelder både dekning, hastighet og andre tjenester, sier Scheen til Inside Telecom.

Er du Ice-kunde, er det ikke sikkert du vil kunne velge nettverk manuelt. Ice Norge forhandler sine egne gjestingsavtaler bilateralt med operatører i andre land. Ice-sjef Eivind Helgaker sier Ice har som ambisjon å tilby 4G på alle avtaler i utlandet.

– Imidlertid er prosessen slik at 2G og 3G testes først, så 4G. Det betyr at vi i noen tilfeller åpner gjesting med en operatør på 2G og 3G først, men så åpner vi 4G så snart som mulig. I dag er det åpnet for 4G i alle land der vi har direkteavtale med én eller flere operatører, med unntak av Sør-Korea og Storbritannia, sier Helgaker.

Ingen vil si hva det koster

I land der Ice bruker såkalte sponsoravtaler, som innebærer at de ikke har direkteavtale med den lokale operatøren, men kommer inn via en tredjepart som formidler gjesting i flere markeder som en del av en pakke, er det mange markeder der 4G ikke er tilgjengelig ennå, sier Helgaker. Det at Ice bruker sponsorer i enkelte markeder, gjør også prosessen med nettverksvalg mer kompleks for selskapets kunder.

Ice-sjef Eivind Helgaker påpeker at det fortsatt er mange land der det ikke finnes 4G, men at man jobber for å få det på plass der det finnes. <i>Foto:  Håvard Fossen</i>
Ice-sjef Eivind Helgaker påpeker at det fortsatt er mange land der det ikke finnes 4G, men at man jobber for å få det på plass der det finnes. Foto:  Håvard Fossen

– Når en Ice-kunde kommer til et land, er det definert på simkortet om det skal brukes sponsor- eller direkteavtale. Dersom det skal brukes sponsorløsning, er det sponsoren vår som har eventuell trafikkstyring i det landet. Dersom det brukes direkteavtale i landet, har vi i de aller fleste land ingen styring, så da er det de «normale» kriteriene for nettverksvalg som ligger til grunn. I enkelte, utvalgte land har vi implementert en styring mot en preferert mobiloperatør, opplyser Helgaker.

Verken Telia eller Ice vil opplyse om de taper penger på "Roam like home".

– Vi kommenterer dessverre ikke detaljer i våre kostnadsstrukturer, sier Helgaker til Inside Telecom.

Bytt manuelt!

Frem til alle reisemål har full 4G-dekning og tale over 4G, kan det dermed være lurt å følge litt med på hvilken operatør du bruker i utlandet.

Er du ikke fornøyd med tjenesten, kan det godt hende du får bedre dekning eller høyere datahastigheter ved å bytte hvis operatøren din har koblet deg automatisk opp mot det nettverket som gir dem den beste prisen.

God sommer!

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.