21. juli 2025, 07:51 - Redaksjonen

Telia kjøper svensk bredbåndskonkurrent - får 47,6 prosent markedsandel

Det planlagte oppkjøpet av det svenske bredbåndsselskapet Bredband2 vil gi Telia en 47,6 prosents markedsandel av det svenske fibermarkedet, og gjøre Telia 159 prosent større enn markedstoer Telenor.

I bredbåndsmarkedet sett under ett (uansett teknologi), vil handelen gi Telia en markedsandel på 40,5 prosent, mens Tele2, som markedstoer, får 22,9 prosent, skriver bransjenettstedet Telekomnyheterna.

Telia la fredag fram et bud på den svenske bredbåndskonkurrenten, som verdsetter selskapet til rundt 3,1 milliarder svenske kroner. Per aksje ligger budet 34,9 prosent høyere enn aksjekursen var da Stockholm-børsen stengte torsdag.

Telia opplyser at de har planer om å beholde varemerket Bredband2, og de fem største aksjeeierne har allerede akseptert budet.

Telekomnyheternas sjefredaktør, Mats Roesgaard Sjødin, skriver imidlertid at han tror handelen fort kan ende opp hos konkurransemyndighetene før den avgjøres.