Foto: Are Thunes Samsonsen

25 jenter i niendeklasse har lært å lage sine egne apper, fra begynnelse til slutt. Nå skal de vise dem frem for Oslos ordfører.
– Teknologi diskriminerer til daglig. En del av forklaringen er manglende mangfold i hvem som utvikler løsninger og produkter som vi bruker i hverdagen, sier Line Gaare Paulsen fra IKT-Norge.
Oslo-ordfører Anne Lindboe er nøye med hilserunden.
Først ut er Lilly Moe. Presentasjonen sitter og eventuelle nerver roer seg tydeligvis raskt.
Jentene har selv stått for alle de fem appene, fra idé til ferdig produkt. Etter tur presenterer gruppene sine apper for ordføreren.
En ny gruppe står for tur og gjør seg klar til å legge frem sin app.
Ordføreren følger nøye med og stiller spørsmål underveis.
Ikke alle vil bli teknologer. – Jeg skal bli politiker for Ap, jeg, sier Roksana Gorjian Keshavarzy til Digi.
Etterhvert som nervene slipper, sitter spørsmålene løst. Cecil Magdalena Reksten Jaglé venter på tur.
Roksana ser sitt snitt til å sette Høyre-ordføreren til veggs: – Hvorfor tok dere bort skolematen vår?
Men ordfører Lindboe lar seg ikke vippe av pinnen. Hun flyter på rutinen og forklarer jentene budsjettvurderingen bak.
Spørsmålene hagler også etter at programmet er gjennomført. All nervøsitet ser ut til å være glemt. – Har du barn? Hvor mange? Hvor gamle er de? Er du lege?
Mange vil ha selfie med ordføreren før de går, inkludert Aya Touzani (t.v.) og Warda Khan (t.h.).
Utdanning

25 jenter i niendeklasse laget apper i ferien og fikk vise dem frem for Oslos ordfører

GirlTech-prosjektet har heiet på dem hele veien, men har bare fungert som tilretteleggere. Alt fra idé til ferdig produkt er det jentene selv som har stått for.

Are Thunes SamsonsenAre Thunes Samsonsen– Journalist
29. mai 2024 - 12:05

For rundt ti år siden tok blant andre Isabelle Ringnes initiativ til «Girl Tech Fest» for å lokke flere jenter til teknologi og IT. Og det ser ut til å hjelpe. For et halvt år siden var fire av ti IT-studenter jenter.

Ved starten i 2015 var det tiåringer som fikk en dag i året med teknologi på biblioteker – noe de fortsatt gjør – men denne gangen er det niendeklassinger fra tre ulike Grorud-skoler som har fått en unik mulighet til å lage forskjellige apper.

Tanken bak at man nå velger å fokusere på de litt eldre skoleelevene, er egentlig ganske åpenbar:

Les videre med et abonnement

Allerede abonnent?Logg inn