Usosiale bedrifter skyr sosiale medier

Mens 1,6 millioner nordmenn er på Facebook og bruken av sosiale medier eksploderer over hele verden, henger næringslivet og det offentlige igjen i forrige tiår.

Bildet: - For å utnytte mulighetene som ligger i sosiale medier må vi også endre på måten organisasjonene jobber og kommuniserer på internt og eksternt, sier Mona Skaret, seniorrådgiver i Steria. (Foto: Johnny Syversen / josy.no)

- Et flertall av bedriftsledere er foreløpig avventende - ofte avvisende - til fenomenet sosiale medier. De ser på dette som en tidstyv og en forbigående ungdomsgreie. Det er en umoderne innstilling i 2009, sier seniorrådgiver Mona Skaret i it-konsulentselskapet Steria.

Bare fem prosent av Europas bedrifter benytter sosiale nettverk, mens to prosent bruker blogger som verktøy. Det viser en undersøkelse analysebyrået Forrester har gjort for Adobe. Her hjemme på berget står det ikke mye bedre til. Ifølge Kommunikasjonsforeningen er det bare 1 av 20 norske bedrifter som har brukt et sosialt medium som en markedskanal.

Forsiden akkurat nå

Til toppen