Svindlere finner nye metoder

Telia sperrer 6,6 millioner svindelanrop i måneden

Råder folk til å være på vakt.

Etter stor økning av svindelforsøk i januar ber Telia folk være på vakt.
Etter stor økning av svindelforsøk i januar ber Telia folk være på vakt. (Foto: Telia Norge)

Råder folk til å være på vakt.

Telia sperrer 20 millioner anrop i kvartalet. Det skriver selskapet i en pressemelding. Telefonsvindel er et problem, og svindlerne finner stadig nye metoder for å forsøke å lure norske mobilkunder for potensielt store summer. Telia skriver at de har sett en spesielt stor økning i januar, men at Telias metoder for å stanse svindlere kombinert med publikums økende skepsis til henvendelser fra ukjente gjør at færre blir lurt. Publikum rådes likevel til å være på vakt.

Pål Rune Kaalen, direktør for privatmarkedet i Telia Norge.
Pål Rune Kaalen, leder for privatmarkedet i Telia Norge, advarer spesielt mot spoofing og wangiri. Foto: Telia Norge

– Vi ser en veldig stor økning for spoofing i januar, i motsetning til desember som var meget rolig. Vi har blokkert 401 ulike norske numre for en kortere periode frem til nå, forteller Pål Rune Kaalen, leder for privatmarkedet i Telia Norge.

Svindlerne benytter seg primært av to metoder for å forsøke å lure norske mobilkunder: spoofing og wangiri. Telia har som motsvar utviklet løsninger som automatisk blokkerer tusenvis av spoofing- og wangiri-samtaler daglig, og selskapet jobber stadig med å utvikle løsningen.

Les også

Avslutt samtalen

Spoofing er telefonsvindel hvor noen utgir seg for å ringe fra store kjente bedrifter og forteller for eksempel at noe er feil med en konto eller etterspør personlig informasjon. Med enkel tilgjengelig programvare tar svindlerne i bruk norske numre for å skjule det utenlandske nummeret de ringer fra. Dette gjør at oppringningene vekker mindre mistanke. Telias råd er å avslutte samtalen og heller ringe tilbake til bedriften for å sjekke at alt er i orden.

– Det er viktig å understreke at ingen norske mobilnumre kan bli, eller blir, stjålet på denne måten, og mobilen din er heller ikke hacket. Videre er numrene de velger å utgi seg for helt vilkårlige. Vi ser at mobilnumre som benyttes til «spoofing» byttes ofte, men noen numre gjenbrukes over flere dager. Hvis dette skulle skje deg, er det viktig at du tar kontakt med oss. Vi vil da vurdere saken og gjøre tiltak som kan stoppe misbruket, for eksempel å blokkere nummeret en kortere periode fra å ringe inn til Norge fra utlandet. Man må altså ikke skifte telefonnummer, forklarer Kaalen.

Hva er wangiri?

Wangiri er japansk og betyr «ett ring og kutt». Wangiri er etter hvert blitt en utbredt svindelmetode der nordmenn ringes opp av utenlandske numre. Etter kun få ring legges det på, og svindlerne tjener gode penger på at vi ringer tilbake. Telia utviklet for et par år siden en metode som i stor skala stanser svindlerne og beskytter kundene mot høye kostnader. Den automatiserte løsningen identifiserer trafikk som danner et wangiri-mønster og blokkerer spesifikke numre både ut og inn av Norge. Svindlerne kan ikke ringe hit, og kundene kan heller ikke ringe tilbake. Dermed beskyttes kundene mot høye kostnader.

Unngå å bli lurt

 

  • Vær kritisk – legg på hvis du er mistenksom
  • Forteller den som ringer deg at du har virus på datamaskinen – legg på
  • Last aldri ned eller installer programvare hvis du blir bedt om det fra ukjente kilder
  • Aldri gi fra deg sensitiv informasjon, som BankID eller personopplysninger
  • Ikke ring tilbake hvis du ser at et ukjent nummer fra utlandet har ringt deg
  • Gjør et nummersøk på internett. Det finnes flere oppslagsider med oversikt over useriøse nummer
  • Bestill frivillig kredittsperre dersom du har mistanke om at din identitet blir misbrukt

– Under koronatiden har vi sett en økning i denne type angrep, men antallet varierer fra måned til måned. Når det kommer til wangiri konkret sperrer vi i snitt 1,6 millioner samtaler i måneden fra å nå norske kunder, forteller Kaalen.

For både spoofing og wangiri har antall ganger et nummer benyttes før det byttes til et nytt nummer gått ned.

– Dette kan være en konsekvens av de automatiske blokkeringene vi har lagt inn, og for kundene som får sitt nummer misbrukt blir ikke konsekvensene like dramatiske som vi har sett tidligere hvor utsatte kunder blir nedringt av kunder som har mottatt anrop fra deres nummer. Folk blir stadig bedre til å sile ut useriøse henvendelser, og vi ser at opplysningsarbeid rundt denne problemstillingen fungerer. Vi jobber i vår ende med å forbedre blokkeringsløsningene våre for både wangiri og spoofing, men vi vil ikke klare å stanse all slik trafikk. Vi råder derfor våre kunder til å fortsette å være skeptiske og kritiske til henvendelser fra ukjente, og ikke ringe utenlandske numre opp igjen, sier Kaalen.

De mest misbrukte landsnummerene det siste kvartalet er USA (+1), Tunisia (+216), Kypros (+357), Storbritannia (+44), og Somalia (+252).

Les også

Forsiden akkurat nå

Til toppen