Dekningsdirektør Bjørn Amundsen i Telenor sier redundante systemer skulle tatt over når feilen oppstod. Nå skal de blant annet finne ut hvorfor det ikke skjedde. (Bilde: Håvard Fossen, Insidetelecom.no)

Telenor-utfallet: Data ble feilaktig slettet

Utfallet i Telenor-nettet i drøyt to timer torsdag kveld skyldtes at sentrale elementer i en database ble slettet under oppgradering.

– Vi skulle gjøre en oppdatering av kundedatabasen, som er et register over alle kundene. Under dette arbeidet ble sentrale elementer feilaktig slettet, sier dekningsdirektør Bjørn Amundsen til Inside Telecom. Feilen rammet tale- og SMS-trafikk over hele landet mellom kl. 19.20 og 21.35 torsdag kveld. Kriseledelsen i Telenor Norge ble etablert og feilårsaken ble identifisert. Feilen ble deretter raskt rettet. Menneskelig eller maskinelt? – Hvorvidt dette var en manuell eller maskinell

Forsiden akkurat nå

Til toppen