Telenor tar flest tv-kroner

Telenor tar 31 prosent av inntektene i det norske tv-markedet. De tre største aktørene - Telenor, NRK og TV 2 - har 75 prosent av dette markedet målt etter brutto inntekter, ifølge en analyse Tore Aarønæs og hans medarbeidere i Norsk Telecom har gjort av det norske tv-markedet.

Mesteparten av omsetningen i det norske tv-markedet er betaling for tilgang til tv-sendinger. Kringkastingslisensen (den delen som tilskrives tv-sektoren) utgjorde 27 prosent, mens abonnement på satellitt utgjorde 24 prosent og abonnement for kabel-tv 19 prosent. Reklameinntektene til kanalene, som tv-seerne betaler indirekte for når de kjøper produktene som det reklameres for, utgjorde i 2005 vel 30 prosent av tv-markedet. Fire store At Telenor er størst i dette markedet skyldes at

Forsiden akkurat nå

Til toppen