En rekke tjenester er berørt av nettverksproblemene Telenor opplever.

Nedetid

En rekke tjenester er berørt av nettverksproblemene Telenor opplever. (Foto: Harald Brombach)

Telenor sliter med nettverksproblemer

Kundeservice, nettsted og apper er berørt.

Det interne kontornettet hos Telenor Norge har falt ut. Til Digi.no forteller konstituert kommunikasjonsdirektør Anders Krokan at dette utad påvirker blant annet flere av selskapets nettsteder og enkelte apper.

Internt er det mye mer som er utilgjengelig, inkludert kundeservicesystemer.

Siste oppdatering

Søndag ettermiddag melder Telenor til NTB om god stabilitet for tjenestene som allerede er friskmeldt, men fortsetter arbeidet med å sikre stabilitet for alle sine tjenester.

– Telenor kan bekrefte at de kanalene vi friskmeldte lørdag kveld, slik som Telenor.no, online.no, MittTelenor og MinBedrift, siden har vært stabile og fungerer som normalt, sier kommunikasjonssjef Fredrik Tangeraas i Telenor til NTB søndag kveld og beklager overfor de som ble rammet.

Telenor kalte inn ekstra ressurser for å følge opp berørte kunder.

Problemene med det Telenor kaller sitt interne kontornett oppsto fredag morgen, og feilområdet ble funnet samme kveld. Det berørte blant annet Telenors egen hjemmeside, kundeservicenumre, tjenester som MinTelenor og Mine Sider, mobilapper og betalingstjenester via SMS. Derimot var SMS, tale, bredbånd og vanlige TV-tjenester ikke berørt, ifølge Telenor.

Det som ifølge Krokan ikke er påvirket, er bredbånds- og taletjenestene, inkludert mobilnettet. Heller ikke støtten for BankID skal være berørt.

Oppfølging via Facebook

På Telenors Facebook-side melder kunder om flere ulike problemer de opplever. Blant annet melder flere om at mobilt bedriftsnett ikke fungerer. Disse brukerne opplyser at de dermed ikke kan nås på mobil.

Enkelte Telenor-kunder skriver på Facebook at de har mistet tilgangen til internett og at dette skal ha skjedd omtrent da disse problemene ble kjent. Siden kundeservicesystemene er utilgjengelige, er ikke Telenor i stand til å gi noe godt svar på hva årsaken til dette kan være.

Kundene som opplever bortfall av internettilgang anbefales å bruke det vanlige trikset: å koble bredbåndsruteren fra strømnettet et par minutter, og så starte den på nytt.

På Facebook-siden opplyses det at Telenor ikke får varslet kundene via SMS, tydeligvis fordi utsendelsen avhenger av det interne kontornettet.

Ifølge Krokan jobber selskapet med å få opp igjen kontornettet så raskt som mulig, men det er uvisst hvor lang tid dette vil ta. 

Trolig ingen hacking

Krokan kan foreløpig ikke uttale seg om hva som er årsaken til problemene. Digi.no har mottatt flere meldinger som hevder at Telenor har blitt hacket. 

– Det har vi ingen indikasjoner på, sier Krokan. 

Ulike feilmeldinger

Feilmeldingen på Telenors nettsted.
Feilmeldingen som vises på Telenors nettsted. Skjermbilde: digi.no

Telenors kommunikasjon til kundene er ikke helt konsekvent. I nettbutikken til selskapet hevdes det at den er nede på grunn av tekniske oppdateringer:

Nettbutikken til Telenor melder om tekniske oppdateringer selv om det høst sannsynlig er tekniske problemer som er årsaken til at nettbutikken ikke virker.
Nettbutikken til Telenor melder om tekniske oppdateringer selv om det høst sannsynlig er tekniske problemer som er årsaken til at nettbutikken ikke virker. Skjermbilde: digi.no

 

Saken oppdateres fortløpende.

Forsiden akkurat nå

Til toppen