Coca cola satser på nettskyen og big data i kampen om fremtidens kunder. (Bilde: Shutterstock/Gualberto Becerra)

– Stordata i skyen er framtidas gull

Verdensherredømme har de allerede. Slik er Coca colas nettsky-strategi.

De har 90 millioner følgere på Facebook. 140 millioner verden over som de kaller «fans». Selv om brussalget har falt noe de siste årene, er fortsatt Coca cola et av verdens mest verdifulle varemerker.

Nå har selskapet ambisiøse planer. Denne gangen handler det ikke om salg eller kampanjer, men om data. Og skylagring.

Alan Boehme er IT-sjef i Coca cola. Hans mål er at selskapet skal ha 75 prosent av all sin IT i nettskyen. Ikke i sin egen, lukkede nettsky. Ikke via de store IT-konsulentselskapene. Coca colas mål er å gå sammen med gründerselskaper om å få selskapets data ut på offentlige skytjenester.

Forsiden akkurat nå

Til toppen