Debatt
Arne Søiland har arbeidet i Post- og teletilsynet, som IT- og telejournalist i Computerworld og som PR-rådgiver for flere større IT- og teleselskaper. Han er i dag ansatt som kommunikasjonsrådgiver i Norges vassdrag- og energidirektorat (NVE).

Sosialt fiberpress

Fiber er i ferd med å bli foretrukket bredbåndteknologi. Det viser at sosialt press er viktigere enn kundenes reelle behov.

Etter å ha erfart at VDSL er tungt å selge, satser Nextgentel nå friskt på fiber. Ifølge en artikkel her i Inside Telecom oppgir markedssjef Morten Ågnes reduserte driftskostnader, enklere kundeservice og enklere salg som bakgrunn for fibersatsningen.

Smør på flesk

Nextgentels teknologiomlegging er altså løsrevet fra kundenes behov. Det er først og fremst driftsmessige grunner til at Nextgentel satser på fiber framfor VDSL. Forenkling og lavere kostnader er viktig i bredbåndsmarkedet. Med fiber kan selskapet gå inn i hele nabolag og tilby samme produktet til alle, understreker Ågnes.

Forsiden akkurat nå

Til toppen