Prispolitikk og konkurranse i telemarkedet

Skal nye aktører få markedsandeler må de dominerende aktører gi fra seg noe av sine . Uten markedsandeler til nye aktører, ingen konkurranse, ingen tjenesteutvikling utenfor monopolistene, skriver Morten Neeb. Han etterlyser en ressursfordeling som kan skape en vinn-vinn situasjon for aktørene i markedet og profitabel utvikling av nye tjenester til beste for brukerne.

Av Morten Neeb Hvor langt vil myndighetene la de dominerende aktørene gå før de griper inn? Vi har i mange år snakket om å la nye aktører få tilgang til eksisterende teleinfrastruktur. Før avreguleringen i 1998 så vi at enkelte forsøk lykkes. Senere ble samtrafikkavtaler aktuelt for de som hadde egne nett (i alle fall egen svitsj), så kom videreselgere av tjenester, og produsenter av verdiøkende tjenester.  Ikke alle trenger tilgang via standard samtrafikkavtaler. Nye tilgangsforme

Forsiden akkurat nå

Til toppen