Xiaomi Mi Note 10.
Xiaomi Mi Note 10. (Foto: Xiaomi)

Nå kommer Xiaomi-mobilene i enda flere norske butikker

Et nytt samarbeid med elektronikkgiganten Power gir verdens fjerde største mobilprodusent vesentlig større distribusjon.

Kinesiske Xiaomi er verdens fjerde største produsent av mobiltelefoner, ifølge IDC. Telefonene har imidlertid ikke alltid vært lette å få tak i i Norge, selv om de riktignok dukker opp i stadig flere nettbutikker – og mobiloperatøren Ice i januar i fjor annonserte at de skulle selge utvalgte telefonmodeller. I 2019 åpnet det også en butikk i Oslo (MI Store / Xiaomi Norge) som skal være autorisert forhandler av Xiaomi-produkter. 

Nå får imidlertid Xiaomi vesentlig større distribusjon, gjennom et nytt samarbeid med elektronikkgiganten Power. 

Ifølge en pressemelding fra Xiaomi og Power vil både mobiltelefoner og andre produkter bli tilgjengelige i 120 av Powers fysiske butikker i tillegg til nettbutikken. I tillegg til mobiltelefoner produserer Xiaomi blant annet elsparkesykler, og også disse vil bli solgt gjennom Power.

– Power tilbyr allerede noen av Xiaomis mest populære IoT-tilkoblede smarthjem-produkter. Etter hvert som nordmenn har blitt kjent med merket, har vi sett en økende etterspørsel etter Xiaomis smartmobiler, sier Thomas Korsnes i Power International i pressemeldingen. 

108 megapiksler

Xiaomi gikk ifølge pressemeldingen offisielt inn i det nordiske markedet i november 2019 med lanseringen av sine nyeste flaggskipmodeller, Mi Note 10 og Mi Note 10 Pro. Dette er de første mobiltelefonene fra Xiaomi med en kamerasensor på hele 108 megapiksler.

Kamerasensoren i Mi Note 10 og Mi Note 10 Pro er utviklet av Samsung, og er antagelig den samme som ifølge ryktene skal komme i Samsungs kommende Galaxy S20-modell (lanseres tirsdag kveld denne uken). 

I tillegg til Mi Note-modellene vil Power også selge modellene i Xiaomis Redmi-serie, nærmere bestemt Redmi Note 8T, Redmi Note 8 Pro og Redmi 8. I tillegg kommer også modellene Mi 9T Pro og Mi 9 Lite.

Les også

Forsiden akkurat nå

Til toppen