Milliardbutikk i sakte film

Norske filmdistributører solgte i fjor DVD-filmer for over 1,2 milliarder kroner. Samtidig går den digitale distribusjonen i sakte film.

<p>Varog Kervarec er fagredakt&oslash;r i Inside Telecom</p>
<p>Varog Kervarec er fagredakt&oslash;r i Inside Telecom</p>

Den norske videodistribusjonsbransjen lever i beste velgående. Fjorårets største salgssuksess, Mamma Mia, ble alene kopiert opp og distribuert i et opplag av 625.000 eksemplarer.

Og da handler det bare om kjøpefilmer, altså de kopiene som folk kjøper i butikken til odel og eie. I tillegg til dette kommer alle kopiene som selges til videobutikkene for utleie.

Milliardomsetning

De offisielle tallene fra Norsk videogramforening antas ifølge bransjeorganisasjonen Film & kino å dekke omtrent 85 prosent av det norske videomarkedet. For 2008 rapporterer Videogramforeningen følgende omsetning:

Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.