Debatt

Hvor utsatt er telekom- og medieselskapene i disse krisetider?

Vi kan ikke lengre utelukke at finanskrisen får omfattende ringvirkninger, også på folks forbruksmønster: Medieselskapene skjelver, mest pga effektene i annonsemarkedet, hvor omsetningen i stillings- og eiendomsmarkedet faller markant. Telekomselskapene er bekymret fordi prisfallet på basistjenestene ikke lengre kompenseres av økt bruk.

Investeringene reduseres, både som følge av disse usikkerhetene og den høye kostnaden på kapital. Selskaper som er i oppbyggingsfasen er spesielt sårbare når ”Cash is king”! Bare spør styreformannen i ICE som denne uken gikk ut og fortalte atdet er en reell fare for konkurs. Stig Herbern i Bredbåndsalliansen spår 20-30% kutt i investeringene. Aftenposten og VG skal kutte kostnader med over 100 mill kr. Selskaper med god kapitalbase kan gjøre smarte kjøp og vokse kraftig i en sli

Forsiden akkurat nå

Til toppen