Ice kjøper 40.000 kunder:

Ice-sjef Eivind Helgaker kjøper 40.000 kunder fra en ukjent selger. Årsaken til hemmeligholdet skal være selgerens behov for å informere sine partnere. (Bilde: Niklas Plikk/Mediehuset Tek)

Hello kaster inn håndkleet

Hello gir opp og selger alle sine kunder til Ice for 75 millioner kroner. Altibox kan ha tapt mange millioner.

Ice annonserer i dag at selskapet kjøper 40.000 privatkunder. Samtidig holdes det foreløpig hemmelig hvem som er selger.

Inside Telecom har grunn til å tro at selgeren er Hello, og at selskapet med dette er ferdig i mobilmarkedet.

Hello har vært gjennom en turbulent periode, og mye har blitt snudd på hodet det siste året:

  • I juni 2016 ble det klart at Altibox kjøpte 50 prosent av aksjene i selskapet.
  • I august samme år ble det kjent at Hello solgte alle sine bedriftskunder til Talkmore. Hello skulle rendyrke profilen som landets billigste mobilselskap i privatmarkedet.
  • Bare sju måneder senere, i mars 2017, gikk daglig leder Thomas Sandaker ut av Hello. Styreleder, gründer og medeier i selskapet, Nadir Nalbant, overtok roret.

Inside Telecom har tirsdag ettermiddag ikke lyktes å få kontakt med Nalbant.

Oppdatering: Tirsdag kveld skriver Nalbant i en SMS til Inside Telecom at selskapet av prinsipp ikke kommenterer spekulasjoner, og at han derfor ikke vil uttale seg.

Salget gjennomføres onsdag

Altibox-sjef Thomas Skjelbred vil ikke kommentere Ice-kjøpet.
Altibox-sjef Thomas Skjelbred vil ikke kommentere Ice-kjøpet. Foto: Jeabz

Administrerende direktør Thomas Skjelbred i Altibox er på ferie og ønsker ikke å uttale seg når vi treffer ham på telefonen. Han henviser oss i stedet til styreleder Toril Nag, som så langt ikke har besvart Inside Telecoms henvendelser.

Samtidig avviser både administrerende direktør Eirik Lunde i Nextgentel og administrerende direktør Lars Ryen Mill i Chili mobil at de i dag har solgt noe som helst.

Nasjonal kommunikasjonsmyndighets oversikt over hvordan kundene fordelte seg ved utgangen av 2016, etterlater dermed liten tvil. Her er et utsnitt som viser selskaper i det aktuelle størrelsessegmentet (avrundede tall):

  • Chili mobil: 84.000 kunder.
  • Nextgentel: 53.000 kunder.
  • Hello: 53.000 kunder.
  • TDC: 36.000 kunder.

TDC har ytterst få privatkunder, og har dessuten akkurat startet opp sin satsing i privatmarkedet gjennom merkevaren Get.

Nadir Nalbant har gründet Hello og vært sentral i hele selskapets historie. Nå selger han de siste kundene.
Nadir Nalbant har gründet Hello og vært sentral i hele selskapets historie. Nå selger han de siste kundene. Foto: Hello

De øvrige aktørene i markedet har enten vesentlig flere eller betydelig færre kunder enn selskapene i dette utsnittet. Det er med andre ord svært sannsynlig at selgeren er Hello.

Ice opplyser i en pressemelding at salget sluttføres onsdag 12. juli, og at det er fullfinansiert gjennom kapitalinnsprøytingen som fant sted for én uke siden. Som Inside Telecom rapporterte mandag ble selskapet da tilført 200 millioner kroner, blant annet for å sikre ytterligere kundevekst.

Altibox starter fra bunnen av

Med dette har Altibox nok en gang feilet i sitt forsøk på å skaffe seg en posisjon i det norske mobilmarkedet.

I 2008 forsøkte selskapet å stable på beina mobilsatsingen «Imobil». Intensjonen var å gjøre alle TV-, telefoni- og datatjenestene tilgjengelige på mobilen. Men satsingen feilet, og kundene uteble.

Ved inngangen til 2017 hadde Lyse fiber 4600 mobilkunder, ned fra 5500 ett år tidligere. Mobilsatsingen skulle heller finne sted i samarbeid med Hello.

Men satsingen skjøt aldri fart, og det ble aldri formidlet hvilken form den skulle ha. Mye tyder derfor på at samarbeidet var vaklende helt fra starten av. Og kanskje ble det heller ikke bedre av at Altibox-sjef Nils Arne Bakke ble byttet ut bare knappe tre måneder før også Hello fikk ny sjef.

Toril Nag er konserndirektør for tele i Lyse og styreleder i Altibox. Hun har så langt ikke svart på Inside Telecoms spørsmål.
Toril Nag er konserndirektør for tele i Lyse og styreleder i Altibox. Hun har så langt ikke svart på Inside Telecoms spørsmål. Foto: Lyse/Altibox

I hvert fall er det klart at det i tiden som fulgte ble helt stille fra Hello, og at Altibox forble tause helt til veis ende.

Flere Inside Telecom har vært i kontakt med har funnet det påfallende at Altibox, parallelt med sin posisjon i Hello, i det stille har begynt å bygge opp en egen mobilsatsing, ledet av nestor Eirik Gundegjerde. Inside Telecom kjenner til at Lyse som ledd i dette skal ha forsøkt å rekruttere personale med mobilkompetanse fra Telenor og Telia.

Ifølge Dagens næringsliv, som var først ute med å omtale Altibox’ kjøp av Hello i fjor, var emisjonen på rundt 100 millioner kroner.

Hvor mye av pengene som har gått tapt, blir foreløpig spekulasjoner. Men hvis inntektene fra dagens salg skal fordeles likt mellom eierne, kommer 37,5 millioner kroner til å finne veien til Altibox.

Ice’ morselskap, AINMT, opplyser at kjøpesummen på 75 millioner kroner kan bli høyere. Dette avhenger av antallet kunder som blir med over til Ice og en bonusutbetaling knyttet til dette.

Ice forventer at overføringen av kundene starter opp etter ferien, og at den skal være ferdigstilt i oktober.

Vil ikke kommentere

Daglig leder Eivind Helgaker i Ice gjentar overfor Inside Telecom budskapet i pressemeldingen, nemlig at navnet på selger inntil videre holdes hemmelig.

Han vil derfor heller ikke svare på Inside Telecoms spørsmål om dagens kjøp bærer bud om et kommende samarbeid med Altibox.

– Jeg har ingen kommentar til hvem det er vi kjøper fra, og heller ingen andre kommentarer knyttet til noe eventuelt partnerskap, skriver Helgaker i en SMS.

Les mer: Altibox nekter for tap i Hello

Kommentarer (4)

Forsiden akkurat nå

Til toppen