Debatt

”Full pakke” i alle kanaler

Medieutviklingen innebærer at det blir mer komplisert å måle folks mediebruk. Hvordan måler vi? Hvem er premissgiverne? Hvem skal tjene de pengene som kanskje noen andre tjener i dag? Dette er blant spørsmålene Steinar Svalesen i Teleplan tar opp i denne kommentaren.

Verden er enkel. Det som måles kan selges. Medievaner er i endring og sammen med dem selve underlaget for hvordan medieforbruk kartlegges. Målemetoder blir viktige. Det blir ”Full pakke” i alle kanaler når annonsekroner fordeles i fremtiden, skriver Steinar Svalesen rådgiver for digitale medier i Teleplan i denne kommentaren.

Metodedebatt
Det er interessant å følge debatten som går i norske medier for tiden rundt hvordan man måler antall seere, lyttere, lesere, brukere eller hva man tilslutt velger å kalle forbrukere av media tjenester. For radio skiftet man nylig over til Portable People Meter (PPM) som målemetode.

PPM fanger bredere enn dagens målemetode for TV som typisk kun måler forbruk i hjemmet. Da man skiftet målemetode gikk antall lyttere opp. Ikke fordi det plutselig var flere som hørte på radio, men fordi man fikk et riktigere bilde av mediaforbruket. På nettet finnes andre godt dokumenterte metoder. Hver medieflate har ofte sin egen metode å måle mediebruk på.

Forsiden akkurat nå

Til toppen