Droner som skyter film i Midtøsten

Missilangrep, opprør, og kidnapping, Myreze er et bergensk filmselskap som mot alle odds har flydd seg gjennom 13 land i Midtøsten til glede for 130 millioner mennesker.

Denne tripoden har sine begrensninger, den kan ikke fly.
Denne tripoden har sine begrensninger, den kan ikke fly. Foto: Myreze
20. jan. 2020 - 08:02

På julaften og dagene som fulgte var Bjørn Myreze allerede godt i gang med et høyst utfordrende filmprosjekt for verdens fjerde største nyhetskanal, Al Arabiya. Ved hjelp av droner skulle han og selskapet Myreze filme i 13 byer i Midtøsten for å lage en vignett for nyhetskanalen. Mer spesifikt så befant de seg i Bagdad i Irak i romjulen, bare 3 dager før amerikanske droner avfyrte missiler og drepte General Qasem Soleimani, som igjen startet det som i enkelte medier blir omtalt som opptrappingen til 3. verdenskrig.

Bjørn Myreze, administrerende direktør i Myreze AS. <i>Foto: Myreze</i>
Bjørn Myreze, administrerende direktør i Myreze AS. Foto: Myreze

– Dette prosjektet er det mest nervepirrende jeg har vært med på. Jeg hadde aldri sagt ja hvis jeg hadde visst hva som ville skje, forteller Myreze.

For avtalen som ble signert med gledestårer viste seg å bli langt mer utfordrende enn det hadde sett ut til. Rett etter avtalen ble signert ble en oljeinstallasjon i Saudi Arabia angrepet med drone. En hendelse som gjorde det ulovlig å fly med droner i store deler av Midtøsten. Problematisk for et filmprosjekt som nesten utelukkende skulle filmes med... droner.

– Jeg hadde aldri sagt ja hvis jeg hadde visst at det skulle bli ulovlig å filme med droner. Det som i utgangspunktet så ut som en ålreit utfordring ble et hav av telefoner, mail, telefaks, møter med myndigheter, militære, politiet og dialog med statsoverhoder, sier Myreze.

Oppdraget

Det skal sies at oppdraget er utført. Myreze har fullført sin reise i 13 land i Midtøsten der de har filmet med droner for verdens fjerde største nyhetskanal Al Arabiya. Dette er deres største prosjekt noensinne, som vil vises på skjermen til 130 millioner seere hver uke.

Konseptet går ut på at man med bruk av drone blir dratt på en reise gjennom de ulike landenes travle gater og ender opp med et stort bilde over byene.

Med hjelp av ny teknologi, software og GPS kan man programmere DJI-dronene til å fly en rute som man i ettertid kan fly tilnærmet nøyaktig lik.

– Det blir 99 prosent likt og er rimelig uproblematisk. I postproduksjon kan man sette sammen begge videoene slik at man hopper fra dag til natt eller omvendt helt sømløst. Alt er filmet med hyperlapse (timelapse i bevegelse) og lang lukkertid, noe som gjør at man får en mer «travel» følelse og en opplevelse av å bli dratt gjennom en 24 timer i en by på 10 sekunder. Uten droner ville dette nærmest vært umulig, sier Myreze.

Kidnapping

Det måtte nå søkes om tillatelse i alle landene det skulle spilles inn i, og alt måtte godkjennes fra øverste hold. I tillegg måtte militæret være til stede under opptak.

– Jeg er ganske stolt av at vi klarte å gjøre alle betaling over fakture, ingen betaling under bordet, alt var lovlig.

For Midtøsten bydde på flere utfordringer og uforutsette budsjettposter. Det har vært såkalt "nære på" ved flere anledninger.

– Den ene dagen vi filmet i Kairo ble fotografen vår kidnappet. Det innleide crewet tvang fotografen inn i en bil og kjørte rundt med ham til jeg hadde overført løsepenger. I Beirut rakk vi akkurat å filme ferdig før det dagen etter ble opptøyer i landet. Vi klarer å gjennomføre det umulige, sier Myreze.

Historie

Myreze er et design og branding-selskap som startet opp i 2014. Allerede samme sommer hadde de sikret seg TV2 Sommertid-vignetten. Samme høst laget de vignetten til «En kveld hos Kloppen», og hele den nye reklamesatsingen for Chess. Siden den gang har selskapet stort sett bare vokst, og fra en begynnelse i et lite serverrom på Torgallmenningen finner man dem nå i Tårn 2 på Media City Bergen med sine 17 av sine 20 ansatte. De tre andre er henholdsvis fordelt i Stavanger, Svergie, og Oslo.

Fra åpningsvignetten til morgenprogrammet til Al Arabiya. <i>Foto:  Myreze</i>
Fra åpningsvignetten til morgenprogrammet til Al Arabiya. Foto:  Myreze

Før denne avtalen som nå ble gjennomført hadde Myreze laget vignetten til The Morning Show for Al Arabiya, som har 60 millioner seere hver dag.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Store muligheter for norsk design i USA
Store muligheter for norsk design i USA

– Hvordan ser fremtiden ut nå?

– Vel, vi driver med et hemmelig prosjekt i USA. I tillegg er vi også i et samarbeid med verdens største spillselskap Epic Games som er i ferd med å utvikles til morgendagens medieselskap. Jeg har og ambisjoner og å rebrande TV 2, sier Myreze.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Tekjobb
Se flere jobber
En tjeneste fra