FORBRUKERTEKNOLOGI

Abonnementsbasert Snapchat rulles ut

Vil gi tilgang til nye tjenester før de blir tilgjengelige for alle.

Betalingsversjonen får navnet Snapchat+ og skal koste om lag 40 kroner i måneden.
Betalingsversjonen får navnet Snapchat+ og skal koste om lag 40 kroner i måneden. Foto: Beate Oma Dahle/NTB
30. juni 2022 - 07:05

Amerikanske Snap innfører en abonnementsversjon av Snapchat for å øke selskapets inntekter. Tjenesten rulles ut i flere land, men ikke i Norge.

Betalingsversjonen får navnet Snapchat+ og skal koste om lag 40 kroner i måneden. Den skal gi tilgang til fordeler som ikke finnes i gratisversjonen, heter det i en uttalelse fra den California-baserte eieren Snap. Blant annet dreier det seg om prioritert teknisk hjelp og tilgang til nye tjenester før de blir tilgjengelig for andre.

Abonnementsordningen rulles ut i Australia, Storbritannia, Canada, Frankrike, Tyskland, New Zealand, Saudi-Arabia, De forente arabiske emirater og USA, opplyser selskapet.

I februar kunne Snap melde om selskapets første kvartalsoverskudd, men to måneder senere varslet selskapet at de økonomiske utsiktene har blitt langt mørkere.

Over 332 millioner mennesker bruker Snapchat daglig, ifølge Snap.

– Denne abonnementsmodellen vil gjøre oss i stand til å tilby nye Snapchat-tjenester til noen av de mest hengivne brukerne, uttaler Snap.

Brukerne endrer vaner, og når de vanene favoriserer Tiktok, må Facebook endre seg og bli mer lik Tiktok.
Les også

Facebook tar opp konkurransen mot Tiktok – ved å etterligne Tiktok

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.