Debatt

Volum og priskonkurranse

”Telekommunikasjon er volumbusiness”. Det har tallrike teleeksperter fortalt oss i over 25 år. Tar vi en kikk på Post- og teletilsynets oversikt over rimeligste bredbånds- og mobilpriser skulle vi ikke tro at det er slik. Der finner vi en lang rekke selskaper som slett ikke har stort volum i toppsjiktet. Står gamle sannheter for fall? Er det de mange små aktørene som er morgendagens vinnere?

Vi innbiller oss også at det er store og sterke selskaper som kan tåle de laveste marginene og størst utholdenhet og dermed de beste forutsetningene for å tilby laveste priser. Men det er altså ikke de som regjerer på prisbarometerne med ett unntak: Tele2. Mobilbransjen Vi vet også at pris er det aller viktigste kriterium for valg av operatør – spesielt når nesten alle i dag benytter de samme to nettene til Telenor og NetCom. Dermed skulle det være duket for at de mange små nå ta

Forsiden akkurat nå

Til toppen