Kommunikasjonsdirektør Torild Uribarri i Telenor Norge legger skylden på Ericsson for problemene som oppsto da utenforstående slo ut store deler av det norske mobilnettet i februar. (Bilde: Telenor)

Visste ikke om testen som slo ut nettet

Testen som lammet mobilnettet i februar var ikke kjent for Telenor på forhånd. Likevel legger selskapet skylden på Ericsson, og ikke testeren, for kjempeproblemene.

– Slike tester er vanlige, og absolutt noe Ericssons programvare skulle håndtert.

Det sier Telenor om den omfattende feilen som rammet selskapets nett 19. februar. I tre og en halv time sto kunder over hele landet uten fungerende mobiltelefon, rundt én million skal ha blitt rammet.

Sist gang Telenor fikk så omfattende problemer, i oktober 2014, endte Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom) opp med å gi selskapet en bot på ni millioner kroner.

Forsiden akkurat nå

Til toppen