Ice-sjef Eivind Helgaker vil fortere havne i en posisjon som aggressiv konkurrent i mobilmarkedet ved kjøpet av Tele2s basestasjoner og tilgang til rimelig nasjonal gjesting, mener Oslo Economics. (Bilde: Ice.net)

Ville bygge område for område

Den opprinnelige planen for utbygging av Ice-nettet var å bygge ut og skaffe kunder i område for område. Det kan endre seg med kjøpet av Tele2-nettet.

Teliasonera og Tele2 har, via advokatfirmaet Simonsen Vogt Wiig, hentet inn en vurdering av konkurransesituasjonen i mobilmarkedet fra Oslo Economics’ Jostein Skaar. Her gjennomgås betydningen av både salg av Tele2s basestasjoner til Ice og Teliasoneras påståtte lave priser for nasjonal gjesting.

Konklusjonen deres er selvsagt gitt: De to tiltakene vil sikre velfungerende konkurranse i telemarkedet. Dét er ingen overraskelse, men dokumentet forteller en del om strategien til Ice, slik Teliasonera ser den, i det minste.

Netcom-sjef August Baumann og Tele2-sjef Arild Hustad har gjennom sine advokater argumentert tungt for at kjøpet av Tele2 ikke går ut over konkurransen i mobilmarkedet. Salget av Tele2-nettet til Ice skal sukre pillen for tilsynet.
Netcom-sjef August Baumann og Tele2-sjef Arild Hustad har gjennom sine advokater argumentert tungt for at kjøpet av Tele2 ikke går ut over konkurransen i mobilmarkedet. Salget av Tele2-nettet til Ice skal sukre pillen for tilsynet.Foto: Håvard Fossen, Insidetelecom.no

Leier ut frekvenser, kjøper nett

Det har selvsagt vært kontakt mellom Ice og Tele2/Teliasonera når de gjorde avtale om kjøp av Tele2-nettet, under forutsetning av at Konkurransetilsynet godkjenner Teliasoneras kjøp av Tele2. Samtidig fikk Tele2 leie 900 MHz-lisensen fra Ice til 1. april 2015. I hvor stor grad informasjonen i notatet fra Oslo Economics gjenspeiler Ice’ faktiske strategi og synspunkter er uvisst.

Forsiden akkurat nå

Til toppen