Hello-sjef Thomas Sandaker jubler for det foreslåtte winback-forbudet.

Utpeker winback-versting blant konkurrentene

Omstridt praksis gjør at utfordrerne i mobilbransjen taper titusener av kunder hvert år. Nå frykter de at forskriften som skal få slutt på uvesenet kan bli full av hull.

I utkastet til ny ekomforskrift, som ble sendt ut på høring 10. mars, foreslår regjeringen (i §3-6) å forby bruk av porteringsinformasjon til egen markedsføring. Det vil si at det kan bli forbudt å kontakte kunder som er i ferd med å bytte operatør for å gi dem et bedre tilbud mot at de forblir kunder i selskapet.

Definisjoner


"Winback" er aktiviteter som vinner tilbake kunder som er i ferd med å forlate selskapet.

Dette skjer typisk ved at kundene kontaktes av selgere som kartlegger hva kundens beveggrunner er. Kunden får så et nytt og bedre tilbud fra sitt gamle selskap, og blir værende.

En annen variant er "holdback". Ulikheten består i at kunden da ikke anses å ha forlatt selskapet til å begynne med. 

I merknadene til forslaget vises det til at «winback», som praksisen kalles, allerede er forbudt i mange europeiske land. Videre heter det at denne måten å agere på fører til lite transparens i markedet, ved at de beste tilbudene ikke blir tilgjengelige for alle kunder, men bare dem som vil bytte operatør.

Forsiden akkurat nå

Til toppen