Debatt

Trenger vi flere tilbydere i telekom-markedet?

Det er vel og bra med konkurranse i telekom-markedet, men i den senere tid har det etablert seg en rekke useriøse aktører som ikke bidrar til noen form for verdiskapning. I stedet belaster disse aktørene forbrukerne med dårlige tjenester og skyhøye fakturabeløp. Nå må Post- og teletilsynet ta tak i dette problemet, skriver Leiv H. Dahlseng fra Teleplan.

Det er til tider en heftig debatt om det er tilstrekkelig konkurranse i det norske telekom-markedet, og om det er godt nok lagt til rette for nye utfordrere i bransjen. Nye tilbydere kjemper for bedre marginer og betingelser fra operatørene, etablerte operatører argumenterer for å beholde høye termineringspriser, og innholdsleverandører arbeider for lavere distribusjonskostnader. Siden liberaliseringen av fastnett telefoni i 1998 har Post- og teletilsynet lagt til rette for at nye aktør

Forsiden akkurat nå

Til toppen