Telenors markedsmakt svekkes

Telenors andel av den totale omsetningen i det norske telemarkedet har på to år sunket fra 78 til 61 prosent, ifølge PTs oversikt for 2004. Telenors Norges-sjef Morten Karlsen Sørby taper på fast- og mobiltelefoni, men holder stillingen på bredbånd.

Av de 30,6 milliarder som ble omsatt i det norske telemarkedet i fjor — en økning på 8 prosent — gikk 18,6 milliarder til Telenor, ifølge PT. Nedgangen i markedsandeler de tre siste årene har vært både jevn og markant: fra 78 prosent i 2002 via 67 prosent i 2003 til 61 prosent i 2004.FastelefoniI fasttelefonimarkedet ble det i fjor omsatt 11,1 milliarder, hvorav 4,4 milliarder var abonnement (samt installasjon og flytting). Av dette sto Telenor for 81 prosent, en nedgang på 14 prosent

Forsiden akkurat nå

Til toppen