Ericsson tror at innholdseiere og nettverkseiere i løpet av noen år vil finne fram til mekanismer for å dele omsetningen, slik at nettene kan takle utfordringene i kapasitet og kvalitet som forbrukerne vil kreve. (Bilde: Amazon)

Spår framtida for tv

Ericssons spåmenn slår fast at IP endrer tv-bildet. Litt selvsagt, kanskje. Men spådommene kan hjelpe alle deler av bransjen til å utforme strategier mot 2020.

Studien, som er utført av Ericsson-ansatte over hele verden, er en av seks delrapporter som beskriver verden i dag, i morgen og i 2020. Den noe svulstige tittelen på prosjektet er «The IP Imperativ», som kan oversettes omtrent med: Viktigheten av IP, eller IPs avgjørende rolle.

Enorme datamengder

Ericsson er verdens største leverandør av mobilnett og drift av mobilnett. Derfor sitter selskapet på enorme datamengder som er supplert med undersøkelser og analyser.

Målet med studien er å beskrive hvordan nye oppfinnelser og bruk av IP har definert en ny æra som har omskapt planeten, livene våre og globale industrier, inkludert tv og media. Den viser hvordan en eksplosjon av nett-tilknyttede enheter har gitt enorm vekst i datatrafikken, der video er hovedkomponent. Studien peker også i retning av at endringen av sluttbrukernes forventninger gir nye behov for samarbeid mellom bredbåndleverandører, innholdseiere og nye selskaper.

Forsiden akkurat nå

Til toppen