EU-kommisjonens president, Jean-Claude Juncker, vil ha ett digitalt marked i Europa.

Slik skal EU bli ett digitalt marked

EU-kommisjonen lanserer 16 punkter som skal fjerne barrierene for digital samhandling på tvers av EUs landegrenser.

EU-kommisjonen la onsdag frem sin visjon for hvordan den digitale veksten i EU skal forsterkes på tvers av landegrenser. Kommisjonen viser til tall som illustrerer hvorfor man mener det er nødvendig med tiltak:

  • Bare 15 prosent av EUs innbyggere netthandler fra EU-land.
  • Bare sju prosent av småbedriftene selger på tvers av landegrensene.
  • Bedrifter og myndigheter får ikke fullt utbytte av digitale verktøy.

Strategien for et digitalt, indre marked hviler på tre grunnpilarer:

  1. Forbrukere og bedrifter skal få bedre tilgang til digitale produkter over hele unionen.
  2. Det skal skapes et marked der digitale nettverk og innovative tjenester kan blomstre og konkurrere på like vilkår.
  3. Vekstpotensialet i den digitale økonomien skal maksimeres.

– I dag bygger vi fundamentet for Europas digitale framtid. Jeg vil se en bølge av pan-kontinentale telenett, digitale tjenester som krysser grenser og en bølge av innovative gründerselskaper, sa EU-kommisjonens president Jean-Claude Juncker i sin tale i anledning lanseringen.

Forsiden akkurat nå

Til toppen