Debatt

Reklame - ja takk

Snart har sju av ti husstander bredbånd hjemme, bruken øker blant befolkningen, og annonsekronene følger etter. I følge Mediebyråenes Interesseorganisasjon (MIO) er Internett den annonsekanalen som vokser raskest - den årlige omsetningsveksten de siste årene vært mellom 40-60 prosent. Nettaviser, søkemotorer og WebTV-tjenester er pepret med fargerike annonser som hopper og spretter og kommer rutsjende inn i synsfeltet. For de fleste en irriterende distraksjon. Men hvor er de når du virkelig vil ha dem? Nettsurferne etterspør mer målrettet reklame, for hvor er de knakende gode tilbudene på parkett og fliser når du står mitt i oppussingsprosjektet? Eller de gode tilbudene på sportsutstyr når du planlegger høstens fjelltur? Kari Nordstad og Haakon Sandven fra Teleplan kommenterer Internett-reklame.

Nordmenn ser ut til å ha en relativt stor motvilje mot reklame. 1,7 millioner har reservert seg mot adressert reklame, vi spoler forbi TV-reklame når vi kan og vi laster ned nettlesere som stopper pop-up-reklame. Neste versjon av Internet Explorer kommer i tillegg med funksjonen InPrivate, som forhindrer blant annet Googles målrettede annonsering. En undersøkelse gjennomført av Telepress og Teleplan i sommer, viser at ”irriterende” er den karakteristikken de fleste bruker om reklame.

Forsiden akkurat nå

Til toppen