Portal

Inngangsport til internett, som vanligvis tilbyr brukeren en søkemotor og et bredt utvalg linker videre til annet innhold, enten det er internt på portalens egne sider eller eksternt. Portalene var en ledende forretningsmodell på internett mot slutten av 90-tallet, da de florerte hemningsløst. Portaleierne, som Scandinavia Online (SOL), satset på å skaffe seg mest mulig eget og internt innhold, for å holde brukerne klistret fast til sine egne sider. Portaler er som regel annonsefinansiert, eller finansiert ved at eieren av en link betaler for hver bruker som klikker seg videre fra portalen til linken, i motsetning til abonnementsbaserte nettsteder. Portal-konseptet har tapt mye av sin kommersielle attraksjon, men har fått anvendelse i flere andre sammenhenger som en praktisk inngangsport til bedriftsinformasjon etc. Verdens mest kjente og benyttede portal er Yahoo.com, som finnes i en rekke land. Yahoo var opprinnelig bare en samling linker, men vokste seg raskt til en betydelig business, og har etter hvert fått mange flere funksjoner, spesielt e-handel og e-post.

Forsiden akkurat nå

Til toppen