Nye meldingsteknologier utfordrer mobiloperatørene!

Mobiloperatørene lever i dag godt på et beskyttet, kontrollerbart og lønnsomt marked for mobile meldinger. SMS, MMS, e-mail, J2ME og IM er teknologier som gir nye utfordringer i form av prispress og konkurranse fra etablerte internett meldingsformidlere. Hvordan vil operatørene forholde seg til dette? spør Jan Sipdsberg i Colibria.

SMS-markedet i Vest-Europa anslås å nå 135 milliarder i 2003 (Baskerville). Med SMS har særlig de norske mobiloperatørene frontet utvikling av forretningsmodeller, og bevist at ”kundebehov” muliggjør høye inntekter fra enkle tjenester, som for eksempel ringetoner og logoer.  For mobiloperatørene er MMS det neste teknologiskritt med den samme (for dem) attraktive forretningslogikk. ”Dessverre” for mobiloperatørene, men til glede for brukerne, setter konkurrerende teknologier og

Forsiden akkurat nå

Til toppen