Debatt

Nettsamfunn — når sluttbrukeren tar styringen

Stadig dukker det opp nye fenomener som utfordrer aviser og kringkasteres tradisjonelle domener. Nettsamfunn øker i omfang, og Murdoch var villig til å betale 580 millioner dollar for MySpace. Er tradisjonelle medieselskaper egnet som eiere av nettsamfunn? Dette og andre spørsmål tar Svein Therkelsen i Teleplan opp i denne kommentaren.

Vi har sett hvordan fildelere og iPods har herjet med musikkindustrien. Medieselskapene gjør nok klokt i å kaste noen blikk over skulderen. Det er nemlig mange som er interessert i å utfordre deres posisjoner.  Imidlertid er det ikke nødvendigvis slik at angriperne er sterke industrielle aktører med blankpussede entry-strategier og finansiell styrke. Noen ganger bare skjer ting. Sosiale nettverk, eller nettsamfunn, oppstår ofte som en grasrotbevegelse.  Spontant Internett har forandr

Forsiden akkurat nå

Til toppen