Debatt

Mobile betalingsløsninger

Enhver mobil betalingsløsning må tilby en klar verdiøkning for at brukere skal være villig til å endre på sine vaner. Mobile betalingsløsninger må bli uimotståelige, ikke bare bli en utvidelse av allerede eksisterende nettløsninger, skriver Astri Notø Larsen fra Teleplan i denne kommentaren.

Tenk deg en strålende vinterdag. Mobilen vekker deg med en oppdatert føremelding fra dine favorittsteder. Du pakker skiene i bilen og kjører av gårde mot nærmeste trekk.

På veien hører du at mobilen din kvitterer for betaling idet du passerer bomringen. Underveis fyller du bensin og kjøper en pose boller på Statoil og betaler med ett tastetrykk + en PIN-kode på mobilen.

Vel fremme på parkeringsplassen kobler du deg opp mot anleggets betalingsautomat, taster inn PIN for betaling via banken din, ogbetaler for parkeringen. Du spenner på deg skiene og er klar til å ta heisen opp i vinterparadiset. Dagskortet betaler du der og da, på samme måte som for parkeringen.

Forsiden akkurat nå

Til toppen