Debatt
Daglig leder Jo Lerheim i Infoss er også sikkerhetsrådgiver og råder i denne kommentarartikkelen mobiloperatørene til å gjøre det enklere for kundene å forstå faremomentene med bruk av mobilnett i utlandet.

Advarer mot mobildatasjokk i utlandet

Mobile prisplaner er selve nøkkelen til lønnsom drift for mobiloperatører Strategien synes å være at snittet bør velge feil prisplan, skriver Jo Lerheim.

  • Kommentarer (0)

Strategien ser ut til å være; minst mulig informasjon og opplæring i hvordan tjenesten faktisk skal forstås/brukes, og heller pøse på med masse ord/tekst i vilkår for bruk (ingen leser jo all tekst uansett).

Strategien fra mobiloperatørene synes å være at snittet bør velge feil prisplan og dermed bidra til operatørens lønnsomhet. Kunden vet jo ikke at de velger feil, og er dermed happy, så egentlig er det jo ikke noe problem… …eller?

Lopper kunden for penger

Hva tenker jeg på? Jeg skal gi ett eksempel på en tjeneste fra én mobiltilbyder, der datakostnader i utlandet kan loppe brukeren for penger. Og det er ikke prisplanen som her er hovedproblemet.

Forsiden akkurat nå

Til toppen