For å gjøre nettverkene klare til å ta i mot ekstreme mengder nye ting, benyttes kunstig intelligens og maskinlæring for å forutse feil og gjøre handlinger før kundene merker problemene. (Bilde: Colourbox)

Kunstig intelligens skal gi bedre mobilnett

Telenor er på ingen måte alene om å forske på kunstig intelligens. Store operatører som AT&T og Level 3 bruker teknologien til å finne feil før de oppstår.

Under Arendalsuka presenterte Telenor, NTNU og Sintef en felles satsing på forskning rundt kunstig intelligens. Telenor bruker sannsynligvis rundt hundre millioner kroner over en femårsperiode på prosjektet, når en tar med byggingen av et nettverk for tingenes Internett og interne kostnader.

Men selskapet er selvsagt ikke den eneste operatøren i verden som satser i krysningspunktet mellom datainnsamling fra døde og levende datakilder og hva analyser av dataene kan gi.

Analyser av de store datamengdene fra mobilkunder har lenge vært sett på som en litt dårlig utnyttet ressurs. Når alt fra lyspæra hjemme til maskiner i industrien nå skal fôre nettverkene med enorme datamengder, holder ikke gamle analysemetoder. Det er kun maskiner som lærer av sine erfaringer som kan takle flommen av informasjon.

Forsiden akkurat nå

Til toppen