Debatt

Kommunisere heller enn å konsumere

Ti år etter at internett slo igjennom som et massemedium bruker folk flest fortsatt nettet først og fremst til å kommunisere med hverandre. I Teleplans undersøkelse av folks medie- og kommunikasjonsvaner oppgir 84 prosent at viktigste grunnen til at de logger seg på nettet er noe så prosaisk som "å sjekke eposten". Men mye har forandret seg likevel, skriver redaktør Bjørn Veseth i denne kommentaren.

Utviklingen av internet som distribusjonskanal for digitalt innhold, og spesielt TV, har fått enorme investeringer og oppmerksomhet i de siste ti årene, og spesielt etter at ADSL gjorde bredbånd til allemannseie for seks-sju år siden. Konsumet av nettbasert innhold har også økt kraftig, men "the killer application" for internett er fremdeles person-til-person-kommunikasjon. Sjekke mail Dette gjelder alle aldersklasser, men det er også kommet mer aldersmessig variasjon i hvordan kommun

Forsiden akkurat nå

Til toppen