Debatt

«Kartellets pistol» – funnet rykende

Norsk telekom har under 2011 utviklet seg til å bli et fungerende oligopol med tre sterke aktører hvorav to statlig eide kontrollerer pris, produkt og tilgang for over 95 prosent av privatkundene i mobilmarkedet. «Innovasjon» og «konkurranse» er lagt i skuffen når marginen skal jages, eiere bli fornøyd og markedsandeler skal sikres.

  • Kommentarer (0)

Oligopolet har vist sitt sanne ansikt under den siste uken. I lys av Telenor, Teliasonera og Tele2 sine resultatfremleggelser for 2011 og kommunikasjon mellom landssjefene i media ser vi nå hvordan telekommarkedet i Norge egentlig virker. De tre aktørene kommuniserer at marginene skal økes i 2012 og at priskonkurransen herved er over. Telenor startet en kampanje i fjerde kvartal i fjor med å gå uvanlig aggressivt ut i privatmarkedet der de ga vekk to måneder gratis trafikk for å lokke

Forsiden akkurat nå

Til toppen