Bjørn Erik Eskedal i Post og teletilsynet har utarbeidet nok en CDN-rapport. 

Ingen leverer det de selger

Ingen av de store bredbåndsleverandørene i Norge leverer den hastigheten de markedsfører. – Som forventet, sier Post- og teletilsynet.

Nettsiden Nettfart.no presenteres som et forbrukerverktøy som skal benyttes til å vurdere hvorvidt man får den kapasiteten man forventer på bredbåndsforbindelsen.

Nå har Post- og teletilsynet (PT) frigjort statistikk basert på titusener av målinger foretatt av Nettfart-brukere over hele landet.

Tall Inside Telecom har hentet ut av statistikken, viser at ingen av de store tilbyderne leverer hastigheten de markedsfører i de ulike abonnementene.

  • Nextgentel-abonnementene ligger 13 til 28 prosent under den lovede nedlastingshastigheten.
  • Canal digital-abonnementene ligger 3 til 12 prosent under den lovede nedlastingshastigheten.
  • Get-abonnementene ligger 2 til 12 prosent under den lovede nedlastingskapasiteten.
  • Altibox-abonnementene ligger fra 7 til 16 prosent under den lovede nedlastingshastigheten.
  • Telenor-abonnementene ligger fra 0 til 23 prosent under den lovede nedlastingshastigheten.

For Telenors del er det kun ett abonnement, Bredbånd 40/10, som leverer den nedlastingsfarten som loves. Alle de andre abonnementene klokker inn under den markedsførte hastigheten i statistikken fra Post- og teletilsynet.

I tråd med forventningen
Til tross for at Inside Telecoms gjennomgang av tallene avdekker avvik hos samtlige av de største bredbåndsleverandørene i landet, mener Post- og teletilsynet (PT) at resultatene er som forventet.

– Vi har ikke sperret opp øynene over målingene så langt, sier underdirektør Bjørn Erik Eskedal i PT til Inside Telecom.

Han omtaler statistikken som en kvalitetsindikator på hvor gode leveransene er målt mot forbrukernes forventninger.

– Tilbyderne leverer i gjennomsnitt omtrent 90 prosent av den nedlastingskapasiteten som annonseres i produktnavnet. Dette er i tråd med hva vi kunne forvente, sier Eskedal.

Det hører med til historien at avvikene for opplastingshastighetene er enda større.

Her spriker måleresultatene veldig. Det største negative avviket er på 52 prosent. Brukerne av det aktuelle abonnementet får med andre ord i snitt under halvparten av den lovede opplastingshastigheten.

Bransjenorm for markedsføring
På tampen av 2009 lanserte Forbrukerombudet en ny bransjenorm for bredbåndsbransjen. Her settes det blant annet rammer for hvordan markedsføringen skal foregå.

– Sagt på en enkel måte skal tilbyderne markedsføre den hastigheten forbrukerne kan forvente å få, sier fagdirektør Petter Ravne Bugten i Forbrukerombudet til Inside Telecom.

Reglene er utarbeidet av Forbrukerombudet i samarbeid med alle bredbåndsselskapene vi omtaler i denne artikkelen, og burde derfor være velkjent for dem alle.

Regional kommunikasjonssjef i Telenor, Knut Sollid, mener hastighetene som markedsføres av tilbyderne i Norge må ses som «opptil-hastigheter».

– Det er viktig å presisere at dette gjelder alle abonnementene våre, sier Sollid.

Men på Telenors egne nettsider er det ikke spor av noen opptil-definisjon. Tvert om markedsføres her abonnementene med en nedlastingshastighet og en opplastingshastighet uten å opplyse om begrensninger av noe slag.

Konfrontert med dette sier Sollid at det i abonnementsbetingelsene fra Telenor fremgår at selskapet tar forbehold om omstendigheter som innvirker på den leverte hastigheten.

Når Inside Telecom over telefon ber ham peke konkret på punktet hvor Telenor snakker om opptil-hastigheter, forklarer han at han ikke sitter med betingelsene foran seg.

– Jeg må ta et lite forbehold her, for som nordmenn flest har jeg ikke lest det som står med liten skrift, sier Sollid.

Dagen etter telefonintervjuet følger han opp spørsmålet. I en epost viser han til punkt seks i avtalevilkårene hvor Telenor tar forbehold om «tekniske forhold i nettet» som kan medføre at det ikke er mulig å levere den maksimale hastigheten tjenesten er ment å ha.

Få klager
Hos Forbrukerombudet er man helt tydelig på intensjonen bak bransjenormen:

– Ett av formålene var å sikre klare og tydelige opplysninger i markedsføringen, slik at forbrukeren kan gjøre et informert valg av tilbyder og produkt, sier Petter Ravne Bugten.

Han sier ombudet ikke får mange klager fra forbrukere som føler seg snytt som følge av manglede fart i bredbåndet.

– Hvis det viser seg at bransjen beveger seg tilbake til den gamle toppfart-markedsføringen og dette skaper problemer for forbrukerne, må vi vurdere å ta opp problemstillingen med bransjen igjen, legger han til.

Kommentarer (0)

Forsiden akkurat nå

Til toppen