Fagdirektør Petter Ravne Bugten i Forbrukerombudet vil ha klarhet i mobiloperatørenes vilkår for mobil betaling.

Forbrukerombudet ut mot "gratisabonnement"

Tar grep mot villedende markedsføring - men er de for sent ute?

I det siste har det blitt mer vanlig at operatørene tilbyr en pakke med ringeminutter, meldinger og datatrafikk til en fast månedspris.

Slik var det ikke for bare et par år siden, da flere av de mest attraktive abonnementene gjerne lokket med null kroner i månedspris. Du ble riktignok fakturert et minimumsbeløp hver måned, men visste alle abonnentene det, den gangen?

Sent ute?

Forbrukerombudet har nå sendt ut et brev til alle de store norske mobilselskapene og bedt dem se på sin egen markedsføring av abonnementer og produkter som tilsynelatende er gratis eller uten månedspris, men som likevel opererer med en minimumsfakturering. Dette gjelder for eksempel, men ikke utelukkende, abonnementene Telenor Prat og Tele2 Champion. Tidligere har vi sett langt flere eksempler på slik markedsføring.

Forsiden akkurat nå

Til toppen