Ericsson taper i Kina

Ericsson er på tapende front i sitt nest største marked - Kina. China Mobile, som har 356 millioner mobilkunder, har drastisk redusert Ericssons andel av operatørens innkjøp av nettverksutstyr. Samtidig øker den kinesiske produsenten Huawei sin andel tilsvarende.

I 2006 kjøpte China Mobile hele 43 prosent av sitt nettverksutstyr fra Ericsson, men denne andelen er i første halvår 2007 redusert til 27 prosent, ifølge en analyse gjort av BDA og omtalt i nyteknik.se. Huoghei, Huawei Samtidig har innkjøpene fra Huawei økt fra 5 til 23 prosnet, ifølge BDA. - Tallene er til å stole på. Vi har snakket med både China Mobile og leverandørene. Huawei tilbyr betydelig lavere pris, i blant så mye som 20-30 prosent, sier Meiqin Fang, BDAs sjefsanalytike

Forsiden akkurat nå

Til toppen