Debatt

Hvem vinner kampen om mobilkundene?

Nextgentel, Chilli mobil og Lyca er bare noen av taperne i den nye kampen om mobilkundenes gunst, skriver Morten Evjen i Telehjelpen.

Telenor og Telia er i dag de store aktørene i norsk mobilbransje. De er representert i markedet gjennom åtte ulike merkevarer: Telenor, Dipper, Talkmore og djuice fra Telenor sin side, og Telia, One Call, Chess og Mycall fra Telia sin side.

Til sammen hadde de ved utgangen av 2015 hele 88,8 prosent av alle norske mobilabonnementer tilknyttet en av sine merkevarer. Man kan derfor si at vi har en duopolsituasjon i Norge.

Morten Evjen spår vinnerne og taperne i det norske mobilmarkedet.
Morten Evjen spår vinnerne og taperne i det norske mobilmarkedet.

Antall mobilabonnementer i Norge har de siste tre årene ligget relativt stabilt rundt 5,7 millioner. Med et folketall på 5,2 millioner kan man trygt si at det er et modent marked hvor det heller ikke er ventet noen særlig vekst de neste årene. For ordens skyld snakker vi da om antall mobilabonnementer, og ikke omsetning i kroner, mobilt bredbånd eller maskin-til-maskin-abonnementer.

Forsiden akkurat nå

Til toppen