Debatt

Høyt spill om sportsrettigheter

Maksimalt uheldig timing for Discoverys distributørgrep.

Fra mandag må over halvparten av norske TV-kunder klare seg uten TV Norge og de andre kanalene i Discovery-sfæren. TV Norge-sjef Harald Strømme hevder konflikten overhodet ikke handler om fotballrettigheter, og peker på at TV-fotballen er holdt utenfor denne forhandlingsrunden. Like fullt er de en viktig del av selskapets fremtidige strategi.

De av oss som jevnlig deltar på konferanser om mediemarkedet, får stadig vekk gjentatt budskapet om at det er direktesendt premium-innhold, og da særlig sport, som skal få folket til å flokke seg om TV-skjermen – og reklamen – også i framtida. Slik skal det lineære TV-mediet kunne holde stand mot konkurransen fra strømmetjenester og Internett.

Discovery, som eier TV Norge og Eurosport, har satset tydelig i denne retningen. Selskapet har kjøpt opp rettighetene til fire OL, og til de to øverste norske fotballdivisjonene for herrer. De norske fotballrettighetene kostet alene 2,4 milliarder kroner. I tillegg har Discovery betalt 11 milliarder for å sende OL i 50 europeiske land fra 2018-2024.

Forsiden akkurat nå

Til toppen