Debatt
Nasjonal dugnad for mer robuste nett er en god idé, men myndighetene må nok inn med en sterk og synlig hånd for å få det til, skriver teknologiredaktør Håvard Fossen i Inside Telecom i denne kommentaren.

Dømmes for dårlig dekning?

På Stadtlandet er Telenor anmeldt til lensmannen for utfall i nettet. Et leserinnlegg hevder et barn var døden nær på grunn av dårlig mobildekning. Hvor langt går netteiernes ansvar?

La det være sagt først som sist: Jeg tror ikke forargelsen og den påfølgende anmeldelsen fra Marita Aarvik fra Årvik på Stadtlandet mot Telenor noen sinne vil havne under klubba til de svartkledde i domstolene. Men anmeldelsen spisser unektelig spørsmålet om hva vi kan forvente oss av mobiloperatørene.

Det er ingen tvil om at vi som samfunn og individer har gjort oss avhengige av kommunikasjon. Først og fremst mobilnettene, men også fastnettet. Fasttelefonen var tidligere den åpenbare kommunikasjonskanalen når noe gikk skikkelig galt og det var behov for å få tak i hjelp. Da var det bare å springe til nærmeste hus med telefon, enten det var hos naboen eller to kilometer unna. Uten telefon var det bare å sende den som var raskest til beins etter hjelp.

Nå ligger mobilen i lomma, eller den befinner seg i neven allerede, slik det er hos hver tredje person på bussen jeg tar på vei til jobb.

Forsiden akkurat nå

Til toppen